Zondag 17 december 2023, dank vrijwilligers

Dank vrijwilligers, 17 december 2023

Vorige week was het de dag van de vrijwilligers. In de Mariaparochie is er een dag voor de vrijwilligers gepland in april komende jaar. Daar willen we niet op wachten. Ook in onze gemeenschap van de Titus Brandskerk zijn er elke week tal van vrijwilligers actief. Zonder hen zou de boel onmiddellijk in elkaar zakken.

Vrijwilligers voor de liturgie. Zij zijn misschien het meest zichtbaar. Leden van het koor, de dirigent, de organist, de lector, de kosters, de verwelkomers, de bloemengroep, de kerststal. Ook de werkgroep liturgie voor gebedsvieringen mag hier genoemd worden. En de geldtellers na de viering.

Vrijwilligers voor het huis. Zij die de kerk schoonhouden, elke week opnieuw. Je ziet ze niet, maar ze zijn onmisbaar.  Zij die zich bezighouden met het technisch onderhoud en het onderhoud van de tuin.

Vrijwilligers voor de koffie en de keuken. Deze gastvrouwen (en af en toe een heer ertussen) verwennen ons elke zondag en bij bijzondere gelegenheden  met een hapje en een drankje (het achtste sacrament) en doen ook nog weer de afwas. Ook bij uitvaarten en ouderenmiddagen. Hulde!

Vrijwilligers voor de caritas en de MOWA. Zij bereiden bijzondere bijeenkomsten en vieringen voor. Diverse vrijwilligers bezoeken ook zieke parochianen, die niet meer in staat zijn naar de kerk te komen. Andere ouderen kunnen nog wel meedoen, dankzij de chauffeursdienst. Jarigen en mensen die hun partner verloren hebben krijgen speciale aandacht.

Last but not least, de vrijwilligers die samen het bestuur van onze kerk vormen, de locatieraad en ondersteunende krachten zoals de zorg voor de ledenadministratie en voor het kopiëren van boekjes en dergelijke. Ook de communicatie naar buiten (via het Maandbericht, de website en Spirit) is onmisbaar. Een speciale vermelding verdienen de bezorgers die elke maand de boekjes rondbrengen. Verder vragen de contacten met andere groepen die onze kerk gebruiken steeds aandacht.

U ziet hoe ongelooflijk veel werk er elke keer weer verzet moet worden om deze gemeenschap vitaal te houden. Vandaag willen wij al deze vrijwilligers bedanken. En eigenlijk willen we u allen bedanken, zoals u hier zit. Want door trouw elke zondag samen te komen, ondersteunt u ook elkaar. Door er steeds te zijn, zegt u dat het nog steeds de moeite waard is samen de weg te gaan die Jezus ons voorging.

Ik hoop dat ik niemand vergeten ben. Vandaag willen we u allen daarvoor bedanken en drie steunpilaren van onze gemeenschap in het bijzonder in het zonnetje zetten. We doen dat via het overhandigen van een paaskaars die hier een jaar lang in ons midden stond. De keuze was niet gemakkelijk. Naast hen zijn er diverse anderen die al jaren trouw en breed inzetbaar zijn in onze kerk. We hopen dat die anderen zich in dit gebaar mede geëerd en gewaardeerd zullen voelen.

De eerste steunpilaar die we vandaag willen bedanken is Yvonne Koersvelt. Yvonne is haast van alle markten thuis. Zij bestuurt de koffie en de keuken, bereidt speciale bijeenkomsten voor met hapjes en drankjes, en houdt elke week ook de kerk schoon en op orde. Zelden doen we vergeefs een beroep op haar inzet. Dank je wel, Yvonne.

De tweede vrijwilliger is ook een duizendpoot. Hij beheert de technische kant van ons huis, vanaf (lekke) dakbedekking tot centrale verwarming. En alles wat daartussen zit. Leo van Bemmelen moet vaak paraat staan. Zonder hem zaten we vaker in de kou. Lange tijd fungeerde hij ook nog als lector. De paaskaars komt jou toe, Leo.

De derde vrijwilliger is iemand die eigenlijk niet bedankt wil worden. Paula van Beusekom werkt liever wat in stilte, op de achtergrond. Van daaruit bereidt zij enkele keren per jaar ouderenmiddagen voor. Alleen al het vinden van nieuwe kerstverhalen elk jaar. Deze week hebben we het weer gevierd. Op informele wijze onderhoudt Paula vele contacten met medeparochianen. Zij verzorgt de felicitaties aan de jarigen. In het verleden was zij ook betrokken bij het secretariaat van de kerk. Vandaag de dag is zij vooral zichtbaar als koster in onze gemeenschap. Dank je wel, Paula.

We willen de drie medeparochianen graag uitnodigen naar voren te komen en hun paaskaars in ontvangst te nemen.